چه‌ کار کنیم بچه‌هایمان کمتر هله هوله بخورند

چه‌ کار کنیم بچه‌هایمان کمتر هله هوله بخورند

خوراکی‌های حاضر و آماده نه فقط برای ما بزرگتر‌ها که برای بچه‌ها هم خوشایند و وسوسه انگیزند. حتی اگر فرزند شما زیاد سراغ خوراکی‌های کم ارزش مثل نوشابه و فست فود می‌رود باز می‌توان به او یاد داد دست از خوردن آن‌ها بردارد، این کار شاید سخت باشد، اما شدنی است.
آموزش عادت‌های سالم به بچه‌ها در سنین پایین می‌تواند الگویی برایشان باشد که با تبعیت از آن در تمام طول زندگیشان از غذاهای چرب و پرکالری دوری کنند. تغییر روش از غذاهای بی‌خاصیت به انتخاب‌های سالم به فرزندتان کمک می‌کند وزن متناسب و سالمی هم داشته باشد.
قدم اول: هرچه هله هوله در خانه است دور بریزید تا افراد خانواده کمتر در معرض وسوسه خوردنشان قرار گیرند. با دور ریختن هله هوله‌ها امکان اینکه فرزندتان بهانه آن‌ها را بگیرد هم کمتر می‌شود چون می‌داند به سهولت در دسترس نیستند.
قدم دوم: با فرزندتان دربارۀ اقداماتی که برای تشویق به تغذیه سالم انجام می‌دهید صحبت کنید. بچه‌ها تغییر روش ما را درک می‌کنند، مهم است که به آن‌ها بگویید چرا تصمیم گرفته‌اید که این تغییرات را ایجاد کنید.
موضوعاتی که با سن و سالشان تناسب دارد را برایشان مطرح کنید مثلاً اینکه چرا غذاهای سالم مهمند و چطور می‌توان در مهدکودک یا مدرسه انتخاب‌های غذایی بهتر داشت. ضمناً لازم است همه کسانی که با فرزندتان سر و کار دارند مثل معلم، مربی و اعضای دیگر خانواده را در جریان بگذارید که قصد دارید مصرف هله هوله فرزندتان را کم کنید.
قدم سوم: هر روز فرزندتان را با یک صبحانه سالم شروع کنید مثلا به جای غذاهای چرب و شیرین، به او غلات کامل همراه با شیر بدون چربی و یک تکه میوه بدهید. صبحانه سالم گرسنگی را مهار می‌کند و به فرزندتان انرژی لازم برای داشتن تمرکز در طی روز را می‌دهد. اگر فرزندتان دچار کمبود انرژی شود ممکن است سراغ هله هوله برود و خوردن صبحانه می‌تواند از این اتفاق جلوگیری کند.
قدم چهارم: موقع خرید فرزندتان را همراه خودتان ببرید. از او بخواهید خوراکی‌های سالم را انتخاب کند، یا سبزی‌ و میوه‌های رنگارنگ را برای استفاده در ناهار یا شام بعدی بردارد. با شرکت‌دادنِ فرزندتان در تصمیم‌گیری‌های غذایی، خانواده امکان اینکه خوراکی‌های سالم را دست کم امتحان کند بیشتر می‌شود.
قدم پنجم: خوراکی‌های مناسب از قبل برای فرزندتان آماده و بسته بندی کنید. مثلاً برش‌های سیب و هویج با پنیر کم‌ چربی، این بسته‌ها را همیشه در یخچال داشته باشید. خیلی وقت‌ها بچه‌ها سراغ هله هوله‌ها می‌روند چون در بسته‌بندی‌های آماده در اختیارشان است. با در دسترس قراردادن خوراکی‌های سالم، احتمال اینکه فرزندتان به‌جای انواع ناسالم، بیشتر سراغ آن‌ها برود افزایش می‌یابد.
قدم ششم: با تشخیص و تشویق به موقع رفتارهای غذایی سالم در فرزندتان این رفتار‌ها را تقویت کنید. وقتی کاری می‌کنید که فرزندتان بابت انتخاب‌های درستش احساس خوبی داشته باشد تشویقش کرده‌اید که به رفتار درستش ادامه بدهد.
نکته‌ها:
- فراموش نکنید که شما نقش یک الگو را برای فرزندتان بازی می‌کنید، پس خود شما هم باید انتخاب‌های سالم داشته باشید. با خوردن غذاهای سالم و پرهیز از هله هوله‌ها، نمونه رفتاری خوبی برای فرزندتان خواهید بود.
- وقتی تصمیم می‌گیرید غذاهای بی‌خاصیت را از برنامه غذایی فرزندتان کنار بگذارید مهم است که در این راه محکم و ثابت قدم باشید. اگر فرزندتان فکر کند قرار است کوتاه بیایید و به او اجازه دهید غذاهای سرخ کرده و نوشابه‌های جورواجور بخورد احتمال موفقیتتان در تغییر برنامه غذایی او کم خواهد بود.
تاکید بر نظم و انضباط غذایی و اصرار بر درست خوردن، در موفقیت شما نقش حیاتی دارد.

www.sibita.com

/ 0 نظر / 34 بازدید