خشم

خشم

آیا وقتی خشمگین می‌شوید سراغ یخچال می‌روید و سعی می‌کنید خشمتان را با خوردن سرکوب کنید؟ هیچ می‌دانید این شیوه برخورد با خشم موجب صدمات جسمی و روحی به شما می‌شود؟ البته خشم یا عصبانیت یک هیجان کاملاً طبیعی است و همه ما گاهی خشمگین می‌شویم اما هنگامی که شدت آن به اندازه‌ای افزایش یابد که کنترل آن برای فرد مشکل شود جنبه مخرب پیدا می‌کند.

اما بهترین شیوهٔ برخورد با خشم، شناسایی، پذیرش و کنترل آن است. چگونه؟ بسیار ساده است. به علائم بدنی خود توجه کنید. خشم با علائمی چون سرخ شدن چهره، تسریع ضربان قلب و تنفس، سفت شدن عضلات و... همراه است. هنگامی که متوجه این علائم شدید خشم خود را بپذیرید و سعی کنید موقعیت خشم برانگیز را ترک کنید، یک لیوان آب بنوشید، انرژی خود را با فعالیت‌های مثبت جسمانی تخلیه کنید، نفس عمیق بکشید و از تمرین‌های آرام سازی استفاده کنید. فراموش نکنید که از هرگونه تصمیم‌گیری هنگام عصبانیت خودداری کنید و تصمیمات مهم را به بعد از بدست آوردن آرامش موکول کنید.

روانشناس سیبیتا | www.sibita.com

/ 2 نظر / 15 بازدید
شکوفه

مرسی دوستی شمارا معرفی کرد خوشحالم از آشنایی با این وبلاگ

مهزاد

من دو سال پیش 25 کیلو وزن کم کردم اما متاسفانه چند ماه اخیر 15 کیلو به وزنم اضافه شد چون به قول شما موقع ناراحتی و هیجان سراغ یخچال میرفتم . هنگام باز کردن در یخچال هم به جای میوه و سبزی شیرینی و آجیل را انتخاب میکردم اما خوشبختانه مدتی است که راههای کنترل خشم را تجربه کرده و از کارم راضی هستم. با تشکر از شما